Lite tankar om processad mat

Häromdagen lade jag upp ett inlägg om vår stundande 61-dagars utmaning. Detta ledde till en diskussion angående hel- och halvfabrikat. Inte huruvida man ska äta dem eller inte. Snarare om vart gränsen går. Vad som räknas som vad. Hur man ska kunna undvika dem och liknande. Jag brukar inte ens använda de begreppen så ofta. Jag pratar snarare om rena och oprocessade livsmedel. Livsmedel utan tillsatser osv. Men det är ju egentligen bara val av ord.

Jag kan bara belysa detta ur det perspektiv vi lever här hemma. Eller snarare det är det som jag vill belysa. Vi försöker i största möjliga mån undvika färdigrätter, köpta köttbullar och så vidare. Det vi kan göra själva försöker vi göra själva. Men vi gör inte egen ketchup eller använder opastöriserade mejeriprodukter. När det gäller hel/halvfabrikat finns det en del av den varan hemma hos oss. Men vi försöker undvika dem om vi kan och vi minskar dessa mer och mer. Vi försöker välja de bästa valen även om det kan ses som processade. Det finns mängder av livsmedel som är processade och bearbetade, men utan att man har tillsatt massa E-nummer eller liknande. Vi äter Bregott de gånger vi äter smör på smörgåsen. Jämför innehållsförteckningen på ett paket Bregott med ett paket Lätta någon gång. Om du hellre väljer Lätta skulle jag gärna vilja veta varför.

En vanlig middag hemma hos oss är ofta någon slags proteinkälla (kött, fisk, kyckling) med en sallad på färska grönsaker. Vi gör mycket smoothies på färska/frysta bär. Ägg är ett superbra livsmedel. Det går åt många på en vecka. Vill vi ha mackor försöker vi baka brödet själva hellre än att köpa.

Men vi gör inte egen ketchup eller maler vårt eget mjöl. Vi äter korv, pasta och ris ibland. Vi har inte egna bikupor för att få honung. Vi äter godis alldeles för ofta och snabbmat ibland.

Det handlar mycket om att göra egna val. Medvetna val. Val som fungerar för just oss och det liv vi lever. Bättre att äta halvbra saker än att inte hinna äta alls för att man inte hinner kärna sitt eget smör eller odla sina egna grönsaker. För mig är det också en förändring av kosthållning som inte alltid är enkel att göra över en dag. Det måste kunna få ta lite tid så att man låter det sjunka in och bli en del av ens vardag. På så sätt kan man forma detta till något som fungerar i längden. Och man ser det som självklart.höstmat1

Om Ida

Jag är en tjej på 36 år som alltid är i farten. Jag älskar när det händer saker omkring mig och jag bidrar gärna till att det händer... Träning är en av mina passioner i livet. Målet just nu är att genomföra Kalmar Ironman i Augusti.
Detta inlägg publicerades i Kost. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar