Kanel – nyttigt eller farligt?

Vi är mitt i julstök och glöggkvällar. Det bakas julgodis och lagas julmat och sociala medier fylls av bilder på pyntade granar. En sak som jag förknippar med julen är alla fantastiska dofter. Clementiner, pepparkakor, glögg och gran bland annat. En annan är kanel. Det är en favoritkrydda som används ganska frekvent året om här hemma.

Kanelen växer som bark på träd från olika arter i släktet kanelträd och växer bland annat i Asien och Afrika. Barken kan torkas och malas eller rullas ihop till kanelstänger. Kryddan har länge använts i köken och kan användas i både matlagning och bak.

Kanelen sägs ha många positiva hälsoeffekter, som till exempel förbättrad insulinkänslighet och reglering av blodsockret. Hos bland annat Träningslära.se kan man läsa mer om de positiva effekterna.

Men det jag vill lyfta fram med detta inlägg är att vi blir lite lurade. Den kanel som till stor del säljs i matvarubutikerna är av sorten kassiakanel som innehåller relativt stora mängder av det giftiga ämnet kummarin. Kummarin kan vid för stor konsumtion kan ge leverskador. Enligt detta inlägg är det inte ens äkta kanel, utan en närbesläktad art som smakar som kanel. Kummarin finns i äkta kanel också, men inte alls samma doser som man uppmätt i kassiakanelen. I inlägget står det att rekommendationen för kummarin är max 0,1mg/kg kroppsvikt och dygn. Där står också en hänvisning till den finska motsvarigheten till livsmedelsverket. Enligt dem ska man inte dagligen äta kassiakanel regelbundet. Särskilt små barn ska undvika dagligt intag av kassiakanelen.

Absolut kan vi äta kanelen som säljs i butikerna utan att bli sjuka för det. Jag har ju gjort det hela mitt liv. Men vi kanske inte ska masskonsumera den. Här hemma älskar storebror kanel och äppelmos på sin morgongröt. Jag har kollat runt på nätet bland märken och det finns en hel del olika valmöjligheter av äkta kanel. Eftersom jag inte har haft koll på detta så länge så har vi kassiakanelen hemma också. Den kommer användas upp men till barnen kommer jag bara ge äkta kanel från och med nu. Till exempel har Urtekram en äkta kanel med lågt kummarininnehåll.

Äktakanel

Bild lånad från Urtekrams hemsida.

 

Om Ida

Jag är en tjej på 36 år som alltid är i farten. Jag älskar när det händer saker omkring mig och jag bidrar gärna till att det händer... Träning är en av mina passioner i livet. Målet just nu är att genomföra Kalmar Ironman i Augusti.
Detta inlägg publicerades i Hälsa och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Kanel – nyttigt eller farligt?

  1. Victoria skriver:

    Va intressant! Kommer definitivt kolla närmre på kanelen nästa gång jag handlar.

    • Ida skriver:

      Ja det finns äkta att köpa helt klart. Men jag har beställt från nätet. Så jag har faktiskt inte koll på mataffärerna riktigt än.

  2. FIT by Emma Hå skriver:

    Med tanke på att jag har haft min kanelburk sen jag flyttade hemifrån för 7 år sen så är min dagliga konsumtion inte så stor… haha. Men eftersom den ändå har gått ut så får jag väl köpa en riktig nästa gång =)

    • Ida skriver:

      Haha nej då ligger du inte i riskzonen direkt. Äldste sonen vill ha kanel på gröten varje morgon så då vill man ha rätt grejer 🙂

  3. Pingback: Fem julklappar till mina läsare - FIT by Emma Hå

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s