Löpning i härlig höstsol

Helgen startade med en skön timme i sängen med en bok och wordfeud efter att Daniel åkt för att jobba lite. Sen var det dags för mig att jobba och äta frukost. Det blev kokt ägg, rågflingegröt och te. Sen lite mer jobb. Kändes lite halvsegt att sitta inne och jobba med fantastiskt höstväder utanför. Men å andra sidan var jag effektiv för att beta av lite punkter på min långa att-göra-lista på jobbet.

Efter jobbandet fixade jag lite här hemma. Sen var det dags. Det jag längtat efter hela förmiddagen. På med träningskläderna och ut i höstvärmen för en löptur i spåret. Tanken från början var minst två varv i vårt korta spår. Det blev tre! I tisdags var benen tunga och det var jobbigt. Idag kändes det toppen. Jag har en bit kvar till nivån där jag var i somras. Men det gör mig inget alls. Det flöt på skapligt och jag hade ganska pigga ben. Solen sken och värmde samtidigt som luften var frisk och krispig. Jag njöt av varje steg. Lyssnade av kroppen. Tog det lugnt när det började bli tungt, för att undvika mjölksyran. Tryckte på lite extra i uppförsbackarna när benen kändes pigga. 6,6 km blev det denna fantastiska första dag i oktober.

När jag kom hem var det dags för något jag haft ögonen på sedan i våras. Jag har testat delar av det tidgare och tänkt att det ska bli ett regelbundet inslag i min träning. Myrtle Routine. Det är min vän Tor som uppmärksammat mig på detta och det känns vettigt. Myrtl Routine är en serie övningar som ska stärka kroppen och förebygga skador, med avseende på löpning. Jag har ju haft problem tidigare, men är skadefri just nu. Jag hoppas att detta ska hjälpa mig att hålla mig hel! Det finns en hel del att läsa om ifall man googlar på Myrtle Routine. Här kommer ett klipp om Myrtle Routine jag kollar på för att nöta in övningarna. 

Har ni några tips och knep för hur ni håller er skadefria?

Om Ida

Jag är en tjej på 36 år som alltid är i farten. Jag älskar när det händer saker omkring mig och jag bidrar gärna till att det händer... Träning är en av mina passioner i livet. Målet just nu är att genomföra Kalmar Ironman i Augusti.
Detta inlägg publicerades i Träning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Löpning i härlig höstsol

  1. Pingback: Utmaning som får mig att ge det lilla extra | Mitt Aktiva Liv

Lämna en kommentar